Tips en tops voor een goede doelgroep analyse

Posted By admin on nov 4, 2022 | 0 comments


Als bedrijf zijnde dat een dienst verleent aan haar klanten of een product verkoopt binnen de B2C markt of de B2B markt, heb je vast wel eens gehoord van een doelgroep analyse. Het feit is echter dat veel bedrijven in de praktijk vaak niet aan de slag gaan met een doelgroep analyse. Zo lang de dienst of product wordt afgenomen zijn veel managers content met de zaken. Echter kan het uitvoeren van een doelgroep analyse je business een flinke boost geven. Je komt namelijk meer te weten over wie je afnemers nu écht zijn. We geven je vandaag dan ook een goede Tip en top voor de doelgroep analyse.

Wat is een doelgroep analyse

Voordat we verder in duiken op de voordelen van de doelgroep analyse en hoe je deze het beste kunt uitvoeren, is het eerst belangrijk om te weten wat een doelgroep analyse precies is. Een doelgroep analyse is zoals de naam eigenlijk al doet vermoeden een onderzoek dat je uitvoert om nader inzicht te krijgen in je huidige of toekomstige klanten. Tijdens het marktonderzoek staat vaak het achterhalen van de wensen en behoeften van je huidige of toekomstige klanten centralen. Hier zou jij namelijk met je product of dienst op kunnen inspelen. 

De voordelen van een doelgroep analyse

Door onderzoek te doen naar je huidige of toekomstige klanten weet je precies of jouw product of dienst geschikt is voor de betreffende doelgroep. De identiteit en het imago van je product moet immers wel aansluiten bij je doelgroep. Indien je bijvoorbeeld een hip kledingmerk op de markt wil brengen dat onder jongeren naam creëert, zou het bijvoorbeeld slimmer zijn om je te vestigen in een studentenstad in plaats van op het platteland. Door onderzoek te doen naar je huidige of beoogde klanten weet je dus precies of jouw product aansluit bij hun interesses, identiteit en kernwaarden. Kortom kom je dus niet voor onverwachte verrassingen te staan. 

Ben je bewust van je identiteit

Een grote valkuil van veel managers is dat een doelgroep analyse vaak niet geheel serieus wordt genomen. Vaak geven managers namelijk aan ‘toch wel te weten wie hun klanten zijn’. Vaak is echter het tegendeel waar. Neem de doelgroep analyse dan ook zeer serieus en ga er actief mee aan de slag. Daarnaast moet je ook goed voor ogen hebben waar je wilt dat je bedrijf voor staat. Ben je dus bewust van je kernwaarden, identiteit en uitstraling en ga dit vooral niet aanpassen omdat je denkt dat je binnen een bepaalde doelgroep ‘snel’ geld kunt verdienen. 

Het uitvoeren van de doelgroep analyse

Een doelgroep analyse maken doe je aan de hand van marktonderzoek. Dit marktonderzoek kun je op een aantal verschillende manieren uitvoeren. Indien je ervaren marketeers of onderzoekers in dienst hebt kun je het beste je marktonderzoek zelf uitvoeren. Beschik je niet over de benodigde kennis? Dan kun je ook altijd een ervaren marktonderzoeksbureau inschakelen. Vervolgens ga je je huidige of beoogde doelgroep segmenteren en afbakenen op bijvoorbeeld leeftijd, geslacht en woonplaats. Eenmaal in kaart, kun je er voor kiezen om kwantitatief onderzoek of kwalitatief onderzoek uit te voeren in de vorm van enquêtes of diepte-interviews. De inzichten in de wensen en behoeften kun je vervolgens gebruiken voor je bedrijfsstrategie. 

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *