De afgelopen jaren is fulfilment-service uitgegroeid tot één van de belangrijkste onderdelen voor een bedrijf. Dit komt onder andere door de explosieve ontwikkeling op het gebied van e-commerce. Het gevolg van deze ontwikkeling is alleen maar voordelig uitgekomen voor zowel klant als de onderneming. Het aantal bestellingen kan tegenwoordig sneller en eenvoudiger uitgevoerd worden door computers en dat komt door het gebruik van omnichannel fulfilment. Maar wat is omnichannel fulfilment eigenlijk?
Werkwijze van omnichannel fulfilment
Omnichannel fulfilment, ook wel omnichannel orderafhandeling genoemd, wordt gebruikt van begin tot eind: het bestellen van goederen door de klant tot het leveren van die producten aan dezelfde klant. Het bevat het hele proces van gegevenskanalen om bestellingen op de meest essentiële en eenvoudigste wijze te leveren. Deze gehele procedure wordt door het gebruik van computers geautomatiseerd, zodat er geen handwerk van medewerkers nodig is. Hierdoor wordt de snelheid en flexibiliteit bij iedere bestelling op dezelfde wijze toegepast, zodat er geen kortsluitingen of misverstanden kunnen ontstaan. De werkwijze van omnichannel fulfilment gebeurt in vijf basisprocessen:
- Magazijnorganisatie
- Orderbeheer
- Verpakking
- Verzenden en retourneren
- Klantcommunicatie
Voordelen
De enorme stijging van bestellingen neemt uiteraard voor de bedrijven veel kosten met zich mee. E-commercebedrijven moeten nieuwe producten aanschaffen voor in het magazijn, productiecapaciteit verhogen en de goederen op tijd bij de klanten aanleveren. Deze kosten per product moeten uitsluitend gecorrigeerd worden in de prijzen, waardoor ook de klant last zal ondervinden van deze hoge verkopen. De balans tussen het beheren van de voorraad en het aannemen van bestellingen moeten gelijk aan elkaar zijn voor het beste resultaat. Met het gebruik van omnichannel fulfilment zullen deze kosten per product overduidelijk dalen, omdat er veel tijd bespaard wordt.
Bij online verkoop is communicatie en levering zeer belangrijk voor een hogere tevredenheid van de klanten. Bedrijven die te traag leveren, zullen op den duur lagere bestellingen ontvangen dan bedrijven met een snelle levering. Tevens geven veel ondernemingen toe dat ze te laat zijn met het leveren van goederen, maar dit wordt bestreden met het gebruik van omnichannel fulfilment. De computers werken op zodanig professionele manier dat alle bestellingen op dezelfde snelheid en flexibiliteit wordt aangepakt.
Extra opties
Het gebruik van omnichannel fulfilment pakt voor veel bedrijven voordelig uit, omdat het veel tijd en handwerk in beslag neemt. Dit is tevens het doel van deze methode, maar het bevat meer functies. Ondernemingen met meerdere e-commercekanalen kan dit allen verbinden met elkaar om retourneren en leveren op een geleidelijke wijze toe te passen. De klanten kunnen de producten ophalen in een winkel uit de buurt of sturen de goederen eenvoudigweg terug. Ook problemen in de voorraad wordt aangepakt door omnichannel fulfilment, omdat de magazijnorganisatie één van de basisprocessen is van deze methode. Al deze extra opties bevat omnichannel fulfilment om het voor bedrijven eenvoudiger en voordeliger te maken om producten te leveren en bestellingen aan te nemen.